Tips bij een angststoornis

Jonge vrouw in hectische en drukke stad met angststoornis

Tips

  • Probeer een goed beeld te krijgen van je angst. En bepaal wat voor invloed deze angst op jouw leven heeft. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Waar ben ik bang voor? Wat betekent deze angst voor mijn leven?
  • Praat over je angsten met mensen in jouw omgeving, bijvoorbeeld met familie, vrienden of collega’s.
  • Bepaal welke klachten je hebt bij beginnende paniek of angstgevoelens. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Wat voel ik bij beginnende paniek of angst? Wat gebeurt er in mijn lichaam?
  • Geef zo min mogelijk toe aan de angst. En confronteer jezelf juist met de voor jou angstaanjagende situaties. Doe dit in kleine stapjes.
  • Besef dat de paniek ook weer over gaat.
  • Wees voorbereid op lichamelijke klachten die je krijgt in de voor jou angstaanjagende situaties. Loop je niet weg voor jouw klachten en ga je de confrontatie aan? Dan merk je dat de onrust, het trillen en zweten na een tijdje weer wegzakken.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.