Cognitieve gedragstherapie

Helpende gedachten

Cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychotherapie. In deze behandeling krijg je zicht op je denkpatronen: je onderzoekt hoe je gedachten samenhangen met je gevoelens en gedrag. Vervolgens leer je hoe je gedachten die ongewenste gevoelens geven om kunt buigen naar gedachten die wél gewenste gevoelens met zich meebrengen. 


Een voorbeeld van niet-helpende gedachten
Je komt je buurman op straat tegen en groet hem, maar hij groet niet terug. Vervolgens denk je: 'Heb ik iets verkeerd gedaan? Hij mag me zeker niet.' Een mogelijk gevolg is dat je je er vervelend door voelt en dat je je buurman in het vervolg zo veel mogelijk uit de weg gaat. De gedachten zijn 'niet helpend'. Ze zorgen voor negatieve gevoelens en gedrag.   
 
Gedachten onder de loep
In bovenstaand voorbeeld denk je dat je buurman je niet mag, omdat hij je niet teruggroette. Er kunnen ook gedachten in je opkomen als: 'Hij negeert me gewoon, wat onaardig van hem'. Of: ‘Hij was er vast met zijn gedachten niet bij. Dat heb ik ook wel eens.’

Veel gedachten komen onbewust en automatisch in je op. Deze verschillende gedachten leiden allemaal tot verschillende gevoelens: verdrietige, boze en neutrale gevoelens. Via je je gedachten kun je dus grote invloed hebben op hoe je je voelt. De situatie is precies hetzelfde, je gedachten en gevoelens zijn anders. Gedachten die je prettige of neutrale gevoelens geven zijn 'helpende gedachten'.
 
En wat als de buurman jou bewust niet groet, als hij jou echt niet aardig vindt? Dan is dat wel vervelend, maar nog steeds geen ramp. Niet iedereen hoeft je aardig te vinden. Wat ook weer helpende gedachten zijn.

Helpende denkpatronen
Het doel van cognitieve gedragstherapie is het aanleren van helpende denkpatronen. Als mensen hun manier van denken veranderen, dan verandert ook hoe zij zich voelen. Er is veel onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van cognitieve gedragstherapie. Uit dat onderzoek blijkt dat cognitieve gedragstherapie effectief is bij het behandelen van bijvoorbeeld angsten en depressie.
 

Doe de oefeningen

Met de volgende oefeningen kun je zelf aan de slag gaan en leren om je gedachten te veranderen:

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.