Examenstress: Tips voor ouders

Examens studeren Pexels

Wat jij als ouder kunt doen

Spanning voelen voor een examen is gezond. Maar sommige leerlingen worstelen met zoveel spanning, dat de stress hen teveel wordt.

Niet alleen voor leerlingen is het een spannende periode, ook voor de ouders. Wat kun jij als ouder doen om jouw kind te helpen bij examenstress? En wat moet je vooral niet doen? Hier volgen 10 tips van MIND-psycholoog Jean-Pierre van de Ven:

Tip 1

Vraag niet overdreven veel hoe het gaat, of het moeilijk was en hoeveel vragen je kind goed had.

Tip 2

Beter is het om een oase van rust te creëren. Als je kind wil praten zal dat vanzelf gaan als de sfeer rustig is thuis.

Tip 3

Hoe creëer je rust? Ben thuis (of probeer in ieder geval meer thuis te zijn tijdens de examenperiode), maar doe wel je eigen dingen. Zorg voor momenten met een kop thee en iets lekkers en bespreek dan ook dagelijkse dingen.

Tip 4

Val je kind niet lastig met je eigen beslommeringen. Misschien is het druk op je werk, maar het is beter om dit nu even niet te bespreken.

Tip 5

Vertel niet teveel verhalen over die goeie oude tijd (je eigen examenverhalen). Die examenverhalen heb je ook pas achteraf verzonnen, daar heeft je kind nu niets aan!

Tip 6

Kook lekker, maak het bed op, doe de was, kortom: vertroetel je kind zonder heel nadrukkelijk te zijn.

Tip 7

Zorg voor een goede studeerplek die is opgeruimd en waar geen lawaai is.

Tip 8

Sommige kinderen vinden het fijn om na een extra zware dag beloond te worden. Koop een klein cadeautje of stel een avondje bioscoop in het vooruitzicht.

Tip 9

Geef deze periode geen feesten. Nodig geen vrienden uit voor diners. En doe even niet mee aan de buurtbarbecue.

Tip 10

Maar vooral: life goes on. Stilte en rust zijn voorwaarden, maar de focus in het gezin moet niet alleen maar op je kind komen te liggen.

Direct contact met een hulpverlener

Heeft je kind last van examenstress en heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de hulpverleners van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.