Hyperventilatie

Vrouw natuur Pexels (002)

Wat is hyperventilatie?

Ademhalen doen we vanzelf. Als je rent gaat je ademhaling snel, als je slaapt gaat je ademhaling langzaam. Je ademhaling past zich per activiteit aan. Normaal gesproken halen volwassenen zo'n tien keer per minuut adem. Wanneer je meer dan twintig keer per minuut ademhaalt (zonder dat je je inspant), is er sprake van hyperventilatie.

Wanneer je hyperventileert haal je te snel of te diep adem. Het lichaam gaat dan stresshormonen aanmaken, het bereidt zich voor op een actie. Terwijl je bijvoorbeeld in een stoel zit, adem je alsof je rent voor de trein. 

Hyperventilatie kan geen kwaad, maar is wel erg vervelend om mee te maken. Ook kunnen de aanvallen regelmatig terugkeren. Je kunt wel maatregelen nemen om de klachten te voorkomen of te stoppen. 

 

Wat zijn de klachten van hyperventilatie?

Bij hyperventilatie kun je last krijgen van:

  • duizeligheid en benauwdheid;
  • hartkloppingen en pijn op de borst;
  • tintelingen en droge mond;
  • misselijkheid en hoofdpijn.

Wat is de oorzaak van hyperventilatie?

Hyperventilatie wordt veroorzaakt door stress, angst, overbelasting of ernstige vermoeidheid. Hyperventilatie kan ook een onderdeel zijn van een paniekaanval.

Tips

1. Ga na wat de oorzaak is
Ga voor jezelf na wat bij jou de trigger is om te gaan hyperventileren. Hyperventilatie heeft altijd een (onbewuste) oorzaak.   
 
2. Ontspanning
Heel belangrijk: ontspan. Van een stukje wandelen tot een ontspanningsoefening doen, het is belangrijk om je ergens op te kunnen focussen wat voldoening geeft.
 
3. Bespreek het met iemand in je omgeving
Mensen in je omgeving kunnen je helpen om je meer bewust te worden van je ademhaling. Iemand met een hoge ademhaling hoor je daadwerkelijk ademen. Ook als de borst op en neer gaat kan dit duiden op een te snelle ademhaling. Zelf heb je dit misschien niet eens door.
 
4. Doe ademhalingsoefeningen
Bij iedereen begint een hyperventilatie-aanval anders: de één krijgt tintelende vingers, de ander hartkloppingen of pijn op de borst. Door een ademhalingsoefening in te zetten kun je een aanval voor zijn.   
 
5. Schakel hulp in
Als de hyperventilatie je leven beheerst en gepaard gaat met angsten, is professionele hulp belangrijk. Je kunt hierover met je huisarts praten of (anoniem) advies vragen aan een hulpverlener van Korrelatie.
 

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.