Tips narcisme

Man voor spiegel narcisme Pixabay

Wat kun je zelf doen?

Ben je gediagnosticeerd met een narcistische persoonlijkheidsstoornis? Misschien heb je het idee dat behandeling niet nodig is. Probeer hier toch voor open te staan, door te focussen op de voordelen die behandeling je op kan leveren. Zo heb je misschien klachten van somberheid, problemen met sociale contacten en/of problemen met je werk/studie. Dit zijn allemaal zaken die samen kunnen hangen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, en behandeling kan je hierbij helpen.

  • Verzamel kennis: lees meer over wat een narcistische persoonlijkheidsstoornis inhoudt. Dit geeft je meer inzicht in jezelf.
  • Zorg regelmatig voor ontspanning, bijvoorbeeld door het doen van ontspanningsoefeningen.
  • Wanneer je in therapie gaat, kan het tijd kosten om een goede therapeutische band op te bouwen met je behandelaar. Probeer de therapeut en jezelf deze tijd te gunnen.
  • Houd vast aan je behandelplan. Zorg ervoor dat je aanwezig bent bij behandelsessies en opgegeven huiswerkopdrachten maakt. Onthoud dat therapie hard werken kan zijn en dat je zo nu en dan een terugval kunt hebben.
  • Blijf gemotiveerd voor je behandeling door je behandeldoelen voor ogen te blijven houden. Herinner jezelf eraan dat je aan de problemen (die je bijvoorbeeld in je sociale leven of in uw werk ervaart) kunt werken. Hierdoor zul je je op de lange termijn beter voelen.
  • Neem contact op met Korrelatie. Psychologen en maatschappelijk werkers kunnen je via deze hulplijn informatie, tips en adviezen geven. Bellen kan naar 0900 – 1450. Je kunt bellen op werkdagen van 9.00 - 18.00 uur (€ 0,15 per minuut). Chatten en mailen kan ook, via www.korrelatie.nl.

Tips voor naasten

Motiveer je naaste om hulp te zoeken
Je naaste aanraden om in behandeling te gaan valt waarschijnlijk in verkeerde aarde, omdat mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis meestal niet het idee hebben dat de problemen in hun leven door henzelf veroorzaakt worden. Maak je naaste duidelijk welke voordelen hij of zij uit therapie zou kunnen halen: misschien kunnen bijvoorbeeld sociale problemen of klachten van somberheid uit de weg worden geruimd. Door je naaste te laten focussen op de voordelen die therapie op kan leveren, raakt hij of zij mogelijk toch gemotiveerd om hulp te zoeken. Het werkt bij iemand met deze stoornis waarschijnlijk averechts om te benoemen wat jij vindt dat er mis is met hem of haar of wat hij of zij in jouw ogen verkeerd doet. 

Bewaak je eigen grenzen
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis is geneigd zijn of haar eigen belangen voor die van jou te stellen. Daarbij is de kans groot dat hij of zij geen rekening houdt met jouw gevoelens en behoeften. In gesprekken is je naaste meestal het onderwerp, hij of zij heeft maar weinig aandacht voor wat er in joú om gaat. Stel duidelijke grenzen voor jezelf: hoeveel aandacht of bevestiging wil ik geven? Op welk moment wordt het mij teveel en wil ik niet langer alleen maar met de ander bezig zijn? Stel voor jezelf vast wat jij toelaatbaar vindt en zorg er op een vriendelijke, maar duidelijke manier voor dat je naaste deze grenzen niet overschrijdt. Meer tips over het bewaken van grenzen lees je hier

Verzamel informatie over de stoornis
Kennis over de stoornis zal je onder meer helpen om met uitbarstingen, gevoelens van frustratie en andere emotionele reacties van je naaste om te gaan. Je kunt gaan herkennen wat aanleidingen zijn voor je naaste om emotioneel te reageren. Zijn situaties of aanleidingen die veel stress oproepen bij je naaste ook te voorkomen? Of misschien kun je je naaste voorbereiden op stressvolle situaties, wat mogelijk druk wegneemt voor hem of haar. Houd hierbij wel altijd jezelf in acht: voorkom dat je niet over je eigen grenzen heen gaat. Het is erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je je niet op een ongezonde manier aan gaat passen aan het irrationele gedrag van je partner. 

Raak bekend met de symptomen
Omgaan met iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis kan een grote uitdaging zijn. Iemand met deze stoornis ziet anderen vaak als minderwaardig, wat een inbreuk kan zijn op jouw eigenwaarde. Zorg ervoor dat je goed voor ogen hebt wat de kenmerken van de stoornis zijn, zodat je het gedrag van je naaste in perspectief kunt plaatsen. Je zult beter in staat zijn om gedragspatronen van je naaste te herkennen. Daarnaast kan het fijn zijn om in te zien dat bepaald gedrag onderdeel uitmaakt van de stoornis. Je kunt storend gedrag makkelijker plaatsen en realiseren dat dit niet met jou persoonlijk te maken heeft, maar bij de ander hoort.

Vind steun voor jezelf
Als je het lastig vindt om met je naaste met deze stoornis om te gaan, en je hierdoor ook bijvoorbeeld vaak stress of somberheid ervaart, is het verstandig om ook steun voor jezelf te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld praten met mensen in je omgeving. Als je meer steun nodig hebt, kan je huisarts je ook helpen bij het vinden van passende hulp. Gesprekken met een psycholoog bijvoorbeeld kunnen je inzichten en handvatten bieden. Uiteindelijk kun je niet je naaste veranderen, maar wel de manier waarop jij met je naaste omgaat en hoe jij je grenzen bewaakt. 

Wil je (anoniem) bellen met een zorgprofessional? Psychologen en maatschappelijk werkers van Korrelatie kunnen je via deze hulplijn tips en adviezen geven. Bellen kan naar 0900 – 1450. Je kunt bellen op werkdagen van 9.00 -18.00 uur (€ 0,15 per minuut). Chatten en mailen kan ook, via www.korrelatie.nl.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.