Tips bij PTSS

Vrouw kijkt uit over de zee Pixabay

Wanneer je na een schokkende gebeurtenis kortdurend posttraumatische stressklachten hebt is dat een gebruikelijke reactie. Maar wanneer je langer dan drie maanden klachten ervaart, zoek dan hulp en ga naar je huisarts. Want met ernstige PTSS-klachten kun je vaak niet meer gewoon leven. Een paar voorbeelden. Je kunt niet meer werken omdat je altijd moe bent. Je bent snel boos tegen je kinderen of je partner. Je drinkt veel om je angst kwijt te raken. Of je neemt drugs om de pijn te vergeten. Hoe langer je dat doet, hoe lastiger het wordt de klachten aan te pakken. Blijf er daarom niet mee rondlopen. Je klachten zijn goed te behandelen.

Tips bij PTSS

  • Neem veel tijd en rust.
  • Kijk beetje bij beetje terug op wat er is gebeurd. Je kunt bijvoorbeeld opschrijven wat je je allemaal herinnert, en wat je hoorde, dacht en voelde.
  • Praat met vertrouwde mensen over wat je hebt meegemaakt. Begin gerust zelf met praten. Vrienden en familie durven dat vaak niet, uit angst voor wat ze bij je losmaken. Maar ze willen jouw verhaal wél horen.
  • Maak duidelijk wanneer je wel en liever niet wilt praten.
  • Zoek steun bij lotgenoten. Mensen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt begrijpen elkaar vaak met een half woord.
  • Probeer ook met anderen te praten over hun leven. Zo krijg je weer oog voor het gewone leven.
  • Pak beetje bij beetje je dagelijkse bezigheden weer op.
  • Houd een vaste dagindeling aan, ook als je slecht slaapt.
  • Eet gezond.
  • Zoek afleiding en doe dingen waar je plezier in hebt. Ga bijvoorbeeld naar de film, fietsen of wandelen.

Tips voor naasten

  • Blijf luisteren naar het verhaal van je partner, familielid of vriend(in). Ook al hoor je dit voor de zoveelste keer. Hij of zij zit nog altijd vol emoties en heeft behoefte aan erkenning. 
  • Besef dat het vaak maanden kost om zo’n schokkende gebeurtenis te verwerken. Denk daarom niet te snel dat je partner, familielid of vriend(in) er nu wel overheen is.
  • Maak geen grapjes over de gebeurtenis en zeg ook niet: “Probeer het maar gauw te vergeten!”
  • Vraag je partner, familie of vriend(in) hoe je steun kunt geven. Hij of zij kan dat dan zelf aangeven.
  • Neem ook niet ongevraagd zorg uit handen. Hij of zij wil graag zelf controle over zijn of haar eigen leven krijgen.
  • Neem eventuele schuldgevoelens van je partner, familielid, vriend(in) serieus, ook al vind je ze nog zo onterecht. Vraag door. Bijvoorbeeld: “Wat had je anders kunnen doen?” Zo krijgt hij of zij meer vat op het gebeurde. 
  • Zoek informatie over PTSS op internet, in de boekhandel of in de bibliotheek. 
  • Zoek zelf steun als het je te zwaar wordt.

Direct contact met een hulpverlener

Wil je een persoonlijk advies over jouw situatie? De psychologen en maatschappelijk werkers van MIND Korrelatie helpen je graag verder. Zij luisteren, adviseren en verwijzen zo nodig door naar passende hulp. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen.