Slaapstoornis

Vrouw ligt wakker Slaapchallenge2015 foto Thinkstock

Als de nacht geen rust geeft

Een derde van de volwassen Nederlanders heeft wel eens slaapproblemen. Vrouwen hebben twee keer zo vaak last van slapeloosheid als mannen. Ook komen slaapproblemen vaker voor op latere leeftijd.
 
Bijna iedereen slaapt wel eens slecht. Bijvoorbeeld bij het vooruitzicht van een spannende of drukke dag. Je ligt urenlang te piekeren of komt maar niet in slaap. Of je schrikt wakker uit een nachtmerrie. Eén of twee nachten slecht slapen is niet zorgwekkend. Anders wordt het als je elke nacht de klok drie uur hoort slaan en je elke ochtend doodmoe uit bed stapt. Dan kan er sprake zijn van een slaapstoornis.

Wat is slaap?

Slaap heb je nodig om tot rust te komen. Tijdens je slaap herstel je lichamelijk en geestelijk en krijg je weer energie. Gemiddeld slapen we een derde van ons leven. Dat is gemiddeld, want voor iedereen is dat weer anders. De een heeft weinig slaap nodig, de ander veel. Hoe ouder je wordt, hoe minder je slaapt. Baby’s slapen gemiddeld zestien uur per dag, volwassen zo’n zeven tot acht uur en ouderen vaak minder. Vrouwen slapen gemiddeld wat meer dan mannen.

Ieder mens heeft zijn eigen dag- en nachtritme. Zo zijn er ochtendmensen en avondmensen. Belangrijk is of je goed slaapt en of je een uitgerust gevoel hebt. Hoe lang je slaapt is minder belangrijk. 

Structuur van de slaap
De slaap begint met sluimeren en wordt steeds dieper, totdat je in een zeer diepe slaap bent. In deze diepe slaap zijn de meeste mensen moeilijk wakker te maken. Je lichaam rust nu uit en bouwt nieuwe energie op. Na die diepe slaap komt de droomslaap, dat heet ook wel REM-slaap (Rapid Eye Movement). In de REM-slaap verwerk je allerlei emoties en informatie van de dag. Dit is ook de slaap waarin de meeste dromen en soms ook nachtmerries voorkomen. 

Elke nacht heb je vier tot vijf keer een slaapcyclus van ongeveer anderhalf uur: sluimeren, diepe slaap en dan de REM-slaap. In de loop van de nacht wordt je slaap lichter, duren de REM-slaapfases langer en heb je kortere periodes van diepe slaap.

  • Lees hier welke soorten slaapstoornissen er zijn
  • Lees meer over de oorzaken van een slaapstoornis
  • Lees meer over de behandeling van een slaapstoornis
  • Lees meer over slapeloosheid
  • Doe hier onze ontspanningsoefeningen

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.