Stressklachten

Jongen laptop stress Pexels

Het menselijk lichaam maakt bij stress een aantal stresshormonen aan: adrenaline en cortisol. Zonder momenten van herstel blijft de hoeveelheid cortisol en adrenaline in je lichaam hoog. Bij aanhoudende stress neemt het cortisolniveau zelfs steeds verder toe: het wordt te hoog. Dit kan leiden tot allerlei stressklachten, zoals gevoelens van onrust, chaotisch gedrag, vergeetachtigheid en slaapproblemen.

Stressklachten ervaren de meeste mensen als vervelend. Maar ze hebben een belangrijke functie. Het zijn de eerste signalen dat je teveel hooi op je vork neemt. Je lichaam protesteert: het waarschuwt dat je moet zorgen voor herstelmomenten om erger te voorkomen. Het is dan ook belangrijk om die signalen niet te negeren. 

Signalen van ongezonde stress kunnen zich op vier verschillende manieren uiten:

Lichamelijke signalen

Lichamelijke signalen hangen samen met verhoogde lichamelijke activiteit bij stress. Er treden veranderingen op in je bloedvatenstelsel en je hart, je ademhaling, spieren en maag-darmstelsel. Je afweersysteem kan door stress worden aangetast, waardoor je bijvoorbeeld vatbaarder wordt voor verkoudheid, griep en andere ziekteverschijnselen.

Psychische signalen

Ongezonde stress kan ook zichtbaar en voelbaar worden door je stemming, de gemoedstoestand waarin je verkeert. Veel gestreste mensen worden bijvoorbeeld prikkelbaar en cynisch.

Gedachtensignalen

Bij ongezonde stress ontstaat vaak een negatief gedachtenpatroon. Deze negatieve gedachten kunnen zich richten op anderen, maar zijn vaak ook gericht op jezelf en op je eigen (verminderde) kwaliteiten.

Gedragssignalen

Ongezonde stress kan veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Ook je gedrag naar anderen toe kan veranderen. Vaak als gevolg van de aanwezige lichamelijke, psychische en gedachtensignalen. Zo kunnen prikkelbaarheid en cynisme leiden tot conflicten. Lusteloosheid en somberheid kunnen leiden tot terugtrekken uit sociale contacten.