Tips bij een angststoornis

Jonge vrouw in hectische en drukke stad met angststoornis

Tips

  • Probeer een goed beeld te krijgen van je angst. En bepaal wat voor invloed deze angst op jouw leven heeft. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Waar ben ik bang voor? Wat betekent deze angst voor mijn leven?
  • Praat over je angsten met mensen in jouw omgeving, bijvoorbeeld met familie, vrienden of collega’s.
  • Bepaal welke klachten je hebt bij beginnende paniek of angstgevoelens. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Wat voel ik bij beginnende paniek of angst? Wat gebeurt er in mijn lichaam?
  • Geef zo min mogelijk toe aan de angst. En confronteer jezelf juist met de voor jou angstaanjagende situaties. Doe dit in kleine stapjes.
  • Besef dat de paniek ook weer over gaat.
  • Wees voorbereid op lichamelijke klachten die je krijgt in de voor jou angstaanjagende situaties. Loop je niet weg voor jouw klachten en ga je de confrontatie aan? Dan merk je dat de onrust, het trillen en zweten na een tijdje weer wegzakken.

Flyer met tips bij angstklachten

Wil jij meer en meer uitgebreide handvatten om met angstklachten om te gaan? In deze flyer krijg je tips, evenals tips om te voorkomen dat ze verergeren. Ook lees je wat je kan doen als er meer aan de hand is. Vraag de flyer gratis aan en ontvang hem direct per mail.

Flyer met tips voor naasten van iemand met een angststoornis

Heeft iemand in jouw omgeving een angststoornis en wil je graag handvatten die je helpen in de omgang met jouw naaste? Je vindt tips in deze flyer, evenals tips hoe je ook goed voor jezelf blijft zorgen. Vraag de flyer gratis aan en ontvang deze direct in je mailbox.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.