Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Jonge vrouw in hectische en drukke stad met angststoornis

Een angststoornis gaat bijna nooit vanzelf over. Wacht daarom niet met hulp zoe­ken. Het belangrijkste is dat je toegeeft dat je een probleem hebt en daar iets aan wilt veranderen. Je kunt zelf en samen met mensen om je heen (familie, vrienden) aan jouw angsten werken. Bijvoorbeeld met een zelfhulpboek of een cursus op internet. Je kunt ook informatie en lotgenotencontact zoeken via een patiënten­organisatie. Hebben jouw klachten invloed op jouw dagelijkse leven? Ga dan naar de huisarts, die kan je verder helpen. 

Mensen die lange tijd last hebben van een angststoornis, kunnen hun werk en vrienden kwijtraken en vereenzamen. De kans daarop is vooral groot als zij de angst voor iedereen verborgen houden. 30% van de mensen met een angststoornis heeft ook te maken met depressie of alcoholmisbruik. Ook voor een partner, kinderen en vrienden is de angst vaak een zware belasting. Bijvoor­beeld als hun vriend(in) nooit zonder hun begeleiding over straat durft te lopen.

Praten, maar met wie?

Het is belangrijk je problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over je problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. Door hardop te denken merk je wat voor klachten je hebt en hoe erg ze zijn. En misschien ontdek je dat je niet de enige bent met dit probleem. Veel mensen durven niet over hun problemen te praten uit schaamte of uit angst ‘gek’ gevonden te worden. Die angst is meestal onterecht.
 
Het is belangrijk iemand te kiezen bij wie je je op je gemak voelt. Iemand die je goed kent en die om je geeft. Dat kan een zus, broer of ouder zijn. Maar ook een goede vriendin of sportmaatje. Soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die je minder goed kent. Denk aan een collega, een vertrouwenspersoon of een bedrijfsarts.

Hulp zoeken bij een angststoornis

Gaan de klachten niet over? Of worden ze erger en maak je je daar zorgen over? Merk je dat je niet goed meer kunt functioneren? Dan is het verstandig om hulp te zoeken en een afspraak te maken met de huisarts. De huisarts kan je helpen bij het vinden van passende hulp.

Tips bij angst

Heb jij last van angstklachten en ben je op zoek naar handvatten? Of heeft iemand in jouw omgeving een angststoornis en kun je wel wat tips gebruiken die je helpen met jouw naaste om te gaan? Klik op de linkjes hieronder om de gratis flyers over deze onderwerpen aan te vragen. Je ontvangt ze direct per e-mail.

Themaspecial Aandacht voor Angst

Heb jij angstklachten, ben je naaste van iemand met angstklachten of zou je meer willen weten over dit onderwerp vanuit bijvoorbeeld je werk of studie? Meld je aan voor onze special Aandacht voor Angst. Ontvang 10 dagen om de dag informatie, tips, interessante linkjes en ervaringsverhalen in je e-mailbox.

Meer weten over angststoornissen