Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Jonge vrouw in hectische en drukke stad met angststoornis

Een angststoornis gaat bijna nooit vanzelf over. Wacht daarom niet met hulp zoe­ken. Het belangrijkste is dat je toegeeft dat je een probleem hebt en daar iets aan wilt veranderen. Je kunt zelf en samen met mensen om je heen (familie, vrienden) aan jouw angsten werken. Bijvoorbeeld met een zelfhulpboek of een cursus op internet. Je kunt ook informatie en lotgenotencontact zoeken via een patiënten­organisatie. Hebben jouw klachten invloed op jouw dagelijkse leven? Ga dan naar de huisarts, hij kan je verder helpen. 

Mensen die lange tijd last hebben van een angststoornis, kunnen hun werk en vrienden kwijtraken en vereenzamen. De kans daarop is vooral groot als zij de angst voor iedereen verborgen houden. Dertig procent van de mensen met een angststoornis heeft ook te maken met depressie of alcoholmisbruik. Ook voor een partner, kinderen en vrienden is de angst vaak een zware belasting. Bijvoor­beeld als hun vriend(in) nooit zonder hun begeleiding over straat durft te lopen.

Praten, maar met wie?

Het is belangrijk je problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over uw problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. En misschien worden jouw klachten wel minder. Door hardop te denken merk je wat voor klachten je hebt en hoe erg ze zijn. En misschien ontdek je dat je niet de enige bent met dit probleem. Misschien kan deze persoon je steun geven. Veel mensen durven niet over hun problemen te praten uit schaamte of uit angst ‘gek’ gevonden te worden. Die angst is meestal onterecht.
 
Het is belangrijk iemand te kiezen bij wie je je op jouw gemak voelt. Iemand die je goed kent en die om je geeft. Dat kan een zus, broer of ouder zijn. Maar ook een goede vriendin of sportmaatje. Soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die je minder goed kent. Denk aan een collega, een vertrouwenspersoon of een bedrijfsarts.
 
Hulp zoeken
Gaan de klachten niet over? Of worden ze erger en maak je je daar zorgen over? Merk je dat je niet goed meer kunt functioneren? Dan is het verstandig om hulp te zoeken en een afspraak te maken met de huisarts. De huisarts kan je helpen bij het vinden van passende hulp.

Flyer met tips bij angstklachten

Heb jij last van angstklachten en ben je op zoek naar handvatten? In deze flyer krijg je tips om met angstklachten om te gaan en te voorkomen dat ze verergeren. Ook lees je wat je kan doen als er meer aan de hand is. Vraag de flyer gratis aan en ontvang hem direct per mail.

Flyer met tips voor naasten van iemand met een angststoornis

Heeft iemand in jouw omgeving een angststoornis en wil je graag handvatten die je helpen in de omgang met jouw naaste? Je vindt tips in deze flyer, evenals tips hoe je ook goed voor jezelf blijft zorgen. Vraag de flyer gratis aan en ontvang deze direct in je mailbox.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.