Nieuwe maatregelen tegen lange wachttijden

Meisje zit in de bladeren in een bos

Er komen nieuwe maatregelen om lange wachttijden in de ggz tegen te gaan. Vorig jaar spraken zorgaanbieders, verzekeraars, ministerie van VWS en MIND af dat de wachttijden voor 1 juli 2018 zouden zijn teruggebracht. Maar uit de laatste cijfers blijkt dat de wachttijden nog niet of nauwelijks korter zijn.
 
Met GGZ Nederland, Meer GGZ en Zorgverzekeraars Nederland heeft MIND nu nieuwe afspraken gemaakt voor de aanpak van wachttijden. De aanpak richt zich vooral op mensen die het meest last hebben van wachttijden, zoals mensen met autisme, trauma, persoonlijkheidsstoornissen of een combinatie van psychische problemen en een licht verstandelijke beperking.

Daarnaast gaan regio’s aan de slag met een casusaanpak, dat wil zeggen: individuele problemen oplossen en daarvan leren. Dit moet ertoe leiden dat mensen niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. De staatssecretaris wil met MIND hiervoor ook het idee van een doorzettingsmacht uitwerken: een persoon of een instantie die voor een oplossing zorgt als mensen vastlopen in het systeem."

Belangrijk bij de nieuwe aanpak zijn wachtlijstbegeleiding en zorgbemiddeling. Het mag niet meer voorkomen dat mensen maandenlang wachten op een behandeling zonder iets te horen. Zorgaanbieders zullen daarom contact onderhouden met mensen die bij hen op de wachtlijst staan en waar nodig hulp bieden om de wachttijd te overbruggen. Als langer wachten onverantwoord is, zullen zorgverzekeraars bemiddelen naar zorg bij een andere aanbieder.

Ten slotte worden ervaringsdeskundigen meer ingezet voor, tijdens en na de behandeling.

Meer projecten