#Chatsafe – tips voor omgaan met suïcidaliteit op social media

Klik hier om direct naar de #Chatsafe richtlijnen te gaan (14MB).

Over mentale gezondheid op social media

Wanneer je op social media zoekt op termen als ‘depressie’, ‘eetstoornis’, of ‘zelfdoding’, krijg je al snel een pop-up die je vraagt of je hulp nodig hebt. Platformen doen hun best om schadelijke content te verwijderen en mensen die hulp nodig hebben de goede kant op te sturen. Toch blijven gebruikers manieren vinden om deze meldingen te omzeilen, door woorden nét op zo’n manier aan te passen dat ze niet worden herkend als gevoelige inhoud.

Gevoelige inhoud chatsafe

Waarom?

Misschien denk je nu: zijn social media wel de plek om dit soort berichten te delen? Waarom delen mensen überhaupt berichten over zelfdoding op social media? 

Of het nu wenselijk is of niet: feit is nu eenmaal dat gebruikers een behoefte hebben om over deze onderwerpen te praten. Wij willen daarom vooral tegemoetkomen aan deze behoefte en het gesprek proberen veiliger te laten verlopen, zonder oordeel naar de mensen die eraan deelnemen. Het kan namelijk best zo zijn dat iemand die een bericht over zelfdoding deelt…

  • niemand om zich heen heeft om mee te praten
  • al lange tijd wacht op hulp in de ggz
  • op zoek is naar herkenning of informatie
  • juist wil bijdragen aan bewustwording omtrent mentale gezondheid

’Mensen denken soms dat het probleem met social media is dat er alleen maar highlights worden gedeeld, maar er is ook echt een andere kant. Je kan echt in een negatieve spiraal belanden.’

Veilige communicatie

Online delen over zelfdoding is dus niet altijd per se slecht of ‘schadelijk’, en kan juist heel helpend zijn als het op een veilige manier gebeurt. Wat is dan wél veilig? 

Een hele logische vraag – en ook precies de reden dat #Chatsafe Nederland bestaat. #Chatsafe is een toolkit die jongeren helpt om hier op social media veilig mee om te gaan. Uit kwalitatief onderzoek van MIND bleek dat jongeren vooral behoefte hebben aan concrete tips die helpen om te gaan met de uitdagingen die social media met zich meebrengen.

De campagne bestaat grofweg uit drie delen: 

  1. Hoe deel ik zelf mijn ervaring met suïcide online?
  2. Hoe reageer ik als ik op social media iets zie over suïcide?
  3. Hoe herdenk ik iemand die is overleden aan suïcide op een respectvolle en veilige manier?

Daarnaast vind je in de #Chatsafe richtlijnen alles wat je moet weten over veilig en respectvol taalgebruik. Zo is het bijvoorbeeld nooit verstandig om woorden als ‘egoïstisch’ of ‘laf’ te gebruiken, maar in plaats daarvan te zeggen dat zelfdoding erg complex is en dat er nooit één reden is waarom iemand uit het leven stapt.

Bijdragen?

Wij vinden het belangrijk dat de mensen om wie het gaat ook meedenken. Dit heet jongerenparticipatie.

  • Ben je tussen de 16 en 25 jaar en wil je graag bijdragen aan de doorontwikkeling van #Chatsafe? Bij 113 Zelfmoordpreventie loopt nu een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van #Chatsafe onder Nederlandse jongeren. Meld je aan via redcap.link/chatsafe113. Vragen? Mail naar chatsafe@113.nl
  • Ben je een hulpverlener die werkt met jongeren en herken je deze uitdagingen bij jouw cliënten? Ook jouw ervaring horen we graag! Mail naar monique.vandeneijnden@wijzijnmind.nl
Meer projecten