Symptomen dwangstoornis

Handen wassen Pixabay

Iedereen herkent het wel: controleren of het gas uit is, uw kleren netjes opruimen, steeds hetzelfde deuntje in je hoofd hebben, alleen op de witte stoeptegels lopen. Ook vindt niemand het vreemd als je geen tijd hebt om te winkelen omdat je het huis nog moet schoonmaken. Iedereen heeft bepaalde vaste gewoonten of rituelen.
 
Soms zijn deze gewoonten extreem geworden. Je wast je handen veel vaker en langer dan nodig is en je bent hier veel tijd aan kwijt. Of je bent uren bezig om alle kleren precies recht op te vouwen en in de kast te leggen. Of je moet wel tien keer terug naar huis om te controleren of de deur wel op slot is. Het dagelijkse ‘moeten’ is een ongezonde dwang geworden. Dat kan zo ver gaan dat de dwang al jouw tijd opslokt en je niet meer normaal kunt functioneren. Je kunt dan een dwangstoornis hebben.

Welke klachten kun je hebben bij een dwangstoornis?

Bij een dwangstoornis heb je veel last van dwanggedachten of dwanghandelingen. Deze gedachten en handelingen kosten je veel tijd en je kunt niet normaal meer functioneren. Je hebt het gevoel dat de gedachten en handelingen niet bij je horen. Ook wil je ze niet hebben.

Wat zijn dwanggedachten (obsessies)?

Dwanggedachten zijn gedachten, neigingen of beelden die steeds weer terugkomen; en als misplaatst of opdringerig beleefd worden. Ze zijn akelig en storend en je wordt er gespannen, bang en onrustig van. Je kunt ze proberen te negeren of tegen te houden. Maar vaak stoppen ze pas als je bepaalde handelingen uitvoert.

Wat zijn dwanghandelingen (compulsies)?

Dwanghandelingen zijn handelingen of regels die je van jezelf steeds weer moet uitvoeren. Zo probeer je de angst en onrust in jezelf te stoppen. Een voorbeeld: je moet de nummerborden van alle rode auto’s die je ziet hardop zeggen. Doe je dat niet, dan denk je bijvoorbeeld dat een familielid ernstig ziek wordt of een ongeluk krijgt. Dwanghandelingen kun je ook onzichtbaar voor anderen houden door ze in je gedachten uit te voeren. Je moet bijvoorbeeld van jezelf een vraag eerst drie keer in gedachten herhalen. Daarna mag je pas antwoord geven.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.