Tips bij een eetstoornis

Voedsel eten Pexels

Tips

  • Probeer over je probleem te praten met mensen in je omgeving, bijvoorbeeld met familie of vrienden. 
  • Besef dat je niet alleen bent en zoek contact met lotgenoten, bijvoorbeeld via een patiëntenvereniging. 
  • Zoek meer informatie over eetstoornissen op internet, in de boekhandel of in de bibliotheek.
  • Houd een eetdagboek bij. Schrijf daarin precies op wanneer je wat gegeten heeft. Schrijf ook op welke gevoelens en gedachten je daarbij had. Zo krijg je meer inzicht in je eetgedrag. 

Tips voor naasten

  • Denk je dat je partner, familielid of vriend(in) een eetstoornis heeft? Probeer dan eerst een goed beeld te krijgen van zijn of haar eetpatroon.
  • Praat daarna met hem of haar over wat je is opgevallen. Vertel dat je je zorgen maakt en vraag of je ergens bij kunt helpen.
  • Dwing iemand nooit om te eten en controleer het eetgedrag niet. Dat werkt averechts.
  • Ga samen dingen doen die niets met eten te maken hebben. Zo houd je contact.
  • Besef dat jij weinig aan de eetstoornis kunt veranderen. Stimuleer je partner, familielid of vriend(in) daarom om professionele hulp te zoeken en bied aan om mee te gaan naar de huisarts.
  • Zoek steun als het je te zwaar wordt, bijvoorbeeld in de vorm van lotgenotencontact.
  • Heb je behoefte aan een persoonlijk advies? Bel, mail of chat​ met onze hulpverlener.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.