Examenstress

Examens studeren Pexels

Extreem gespannen voor je examen

Gespannen zijn voor een examen is in principe niet erg. De spanning helpt je alert te zijn en beter te presteren. Dit is gezonde stress.

Maar sommige mensen hebben last van zoveel spanning, dat de stress hen teveel wordt. Er is dan sprake van examenstress. Examenstress wordt ook wel examenvrees of examenangst genoemd.

Gezonde examenstress kan omslaan in ongezonde examenstress. De angst om te falen werkt verlammend. Je bent bang dat het examen verkeerd zal aflopen. Je denkt bijvoorbeeld: ‘Het gaat niet lukken, ik krijg vast een black-out’. Juist door deze angst presteer je vervolgens onder je niveau. De dagen voorafgaand aan het examen kunnen door de spanning vreselijk zijn: klachten als slecht slapen, hoofdpijn, buikpijn en nervositeit komen veel voor.

Doe de examenangsttest

Door het maken van deze test kun je in kaart brengen of je meer dan gemiddeld last hebt van spanningen voor of tijdens examens.

Tips bij examenstress

Last van examenstress? Onze psycholoog Jean-Pierre van de Ven geeft 10 tips voor leerlingen hoe je om kunt gaan met examenstress én 10 tips voor ouders hoe je je kind hierbij kunt helpen:

Direct contact met een hulpverlener

Heb je last van examenstress en behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Of wil je als ouder weten wat je kunt doen aan de examenstress van je kind? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.