Behandeling burn-out

Vrouw achter computer stress burn-out Pexels

Je huisarts of de bedrijfsarts stelt vast of je een burn-out hebt. Een burn-out heeft een gunstig natuurlijk beloop. Dit betekent dat wanneer je rust neemt, de klachten uiteindelijk vanzelf verminderen.

Maar om herhaling te voorkomen, is het erg belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen welke omstandigheden tot zoveel stress hebben geleid. Neem je teveel hooi op je vork? Ervaar je problemen op je werk? Wil je alles altijd perfect doen? Misschien is het een combinatie van meerdere factoren. Als je weet wat je klachten veroorzaakt, kun je daar een passende oplossing bij zoeken. Je huisarts, een bedrijfsarts of een psycholoog kan je hierbij helpen.
 
Als na zes weken de klachten niet voldoende verminderen, kan er gekozen worden voor een behandeling gebaseerd op cognitieve gedragstherapie.
 
Medicijnen zijn meestal geen onderdeel van de behandeling van een burn-out. Deze worden hooguit twee weken voorgeschreven wanneer je veel last hebt van symptomen die je hinderen in je functioneren, zoals slaapproblemen.

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.