Behandeling van rijangst

Rijangst

Wanneer je ergens angst voor hebt, raak je in een vicieuze cirkel. Je gaat hetgeen waar je angstig van raakt vermijden.

Maar het gevolg hiervan is dat je angst niet minder wordt, sterker nog, waarschijnlijk word je zelfs angstiger. Dit leidt weer tot meer vermijding. Het is belangrijk deze vicieuze cirkel te doorbreken.
 
Bij een milde vorm van rijangst kan het volgen van een aantal rijlessen nuttig zijn. Je richt je dan op het oefenen van de vaardigheden die komen kijken bij autorijden. Je ervaart dat je deze vaardigheden goed onder de knie hebt, waardoor de angst vermindert. In Nederland zijn rijinstructeurs die gespecialiseerd zijn in het geven van lessen bij rijangst. 
 
Wanneer je last hebt van een ernstige vorm van rijangst, is het belangrijk om een behandeling te kiezen die zich in de eerste plaats richt op de angst. Je wordt dan behandeld door een psycholoog die zich gespecialiseerd heeft in (rij)angst. Een bewezen effectieve behandelmethode bij angst is 'exposure'. Dit betekent dat je je onder begeleiding van de psycholoog blootstelt aan de voor jou beangstigende situatie. Dit kan in het echt, maar ook in je verbeelding. Door het gestructureerd, regelmatig en lang genoeg toepassen van exposure neemt de angst af.

Naast exposure kan de behandeling zich ook richten op het veranderen van jouw gedachten over autorijden. Soms kunnen ontspannings- en ademhalingstechnieken nuttig zijn.

Lees ook:

Direct contact met een hulpverlener

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen met een van onze psychologen of maatschappelijk werkers.